Heejung Lee

Heejung Lee Professor

전공Marketing, Tourism Psychology, Service
연락처 031-850-8969 hjlee@cha.ac.kr

학력

  • 숙명여자대학교 사학과
  • 숙명여자대학교 석/박사 (경영학)
  • 호주 Griffith University 박사 (관광학) (Ph D. in Tourism, Leisure, Hotel, and Sport Management)

경력

  • 경희대학교 BK21 연구교수 역임
  • 현) 차 의과학대학교 데이터경영학과 학과장
  • 현) 포천시 정책위원회 위원
  • 현) 한국유통학회 이사
  • 현) 한국상품학회 이사
  • 현) 한국물류학회 편집위원장


  • [Best paper awards]
  • 한국고객만족경영학회 2015년도 최우수 논문상 수상 및 상금수여 (3편 선정) : 이희정* & 김주헌 (2014) “Understanding tourists’ perceived risks in the overseas holiday context” 고객만족경영연구, 16(3),
  • 한국관광학회 2011년도 국제학회 최고논문상 수상 및 상금수여 (총 5편 선정): “Feeling ‘Protected’ in Mass Organized Group Tours: A South Korean Case”, was awarded as an “Excellent Research Paper” in recognition of high scholarly quality of the paper at the 2011 TOSOK International Tourism Conference (July, 2011 at Kyonggi University)

논문

    연구관심:관광소비자 심리, 관광 마케팅, 지역 마케팅, 의료서비스, 의료관광


    [Published Papers(SSCI/SCOPUS Journal Lists)]
  • S.J.Park, CT Tung & Heejung Lee (2021) The adoption of AI service robots: A comparison between credence and experience service settings, Psychology & Marketing (SSCI listed)
  • H.J. Lee & Y.H. Park (2018) Timing Matters: How to Draw Favorable Consumer Evaluations through SNS, Indian Journal of Public Health Research & Development, Vol.9 (9),179-183.
  • S. Park & H.J. Lee (2018) How to overcome mobile addiction? Leisure Activities and Life-satisfaction, Journal of Engineering and Applied Sciences (Scopus listed), 13(4), 998-1001.
  • H, Erin Younhee & H. J. Lee (2018) Projecting Service Quality: The effects of social media reviews on service perception, International Journal of Hospitality Management (SSCI listed), Vol, 69, 312-341.
  • H.J.Lee & B.I.Hyun (2016) A Study on Understanding Social Media Users by Segmentation Analysis – focus on South Korea- , Indian Journal of Science & Technology, Vol 9, Issue 43, Online ISSN: 0974-5646
  • H.J. Lee & Hugh Wilkins* (2015) ‘Mass Tourists and Destination Interaction Avoidance’ Journal of Vacation Marketing (SSCI Listed), E-pub: DOI: 101177/1356766715617218
  • Y.S. Lee & H. J. Lee* (2015) ‘Time Constraints Scale in Overseas Tours: A Case from Soouth Korea’ Online published at Asia Pacific Journal of Tourism Research (SSCI Listed) : DOI:10.1080/10941665.2014.957707
  • Park, B-D. Heejung, Lee & YooSik, Yoon* (2014) “Understanding the benefit South by Rural Tourists and Accommodation Preference: A South Korea Case” International Journal of Tourism Research (SSCI), 16, 291-302.

  • [Published Papers (KCI Journal Lists]
  • 박대근, 이희정 (2021) 코로나 이후 베트남 시장의 상품 전략을 위한 한류의 역할에 관한 제언: 2017-2021 뉴스 빅데이터 분석을 바탕으로, 상품학연구, 39(6), 121-127
  • 이희정 외 (2021) MZ세대 소비자의 SNS 능동적 참여도를 높이기 위한 인스타그램 및 유튜브 활용 전략 – 편의점 3사를 중심으로-, 고객만족연구, 23 (4), 45-70
  • 이희정, 하정, 이한녕 (2020) Scale Development for measuring the level of Happiness of Uni3versity Students (HUS) : Implication for solving the Second-year crisis in South Korea, 고객만족경영연구, 22(4), 21-40.
  • 이희정, 박형순 (2020) 행복한 소비자를 위한 유통업체의 전략에 관한 연구- -자아존중감, 사회적지지, 타인지향성이 스마트폰 중독 및 행복도에 미치는 영향에 관한 연구-. , 물류학회지, 30(2), 101-114.
  • 이희정, 이한녕 (2020), 코로나(COVID-19) 사태의 장기화로 인한 스트레스 수준은 모든 소비자가 동일할 것인가?-코로나 스트레스에 따른 소비자 세분시장에 관한 연구-, 물류학회지, 30(4), 75-87.
  • 이희정 박형순 (2019) 사회적 관계 형성 및 새로움 추구 니즈 충족을 통한 소비자 행복도 제고 방안에 관한 연구: 오프라인 유통매장의 고객경험 프로그램 디자인을 위한 시사점을 중심으로, 한국 유통경영학회지, 22(4), 173-184.
  • 이한녕 하정 이희정 (2019) 행복은 어디에서 오는가? 우리나라 대학생의 행복감에 영향을 주는 사전요인 분석, 지식경영연구, 20(2), 137-153.
  • 김근정 박성준 이희정 (2019) 인지된 사용용이성과 인지된 유용성이 휴머노이드 로봇 사용의도에 미치는 영향, 상품학연구, 37(3), 1-9.
  • 이희정, 이한녕, 박성준 (2018) 학령인구 절벽 시대에 우리나라 대학의 교육 서비스가 나가야할 방향에 관한 연구, 상품학연구, 36(4), 71-77.
  • 박성준, 이희정 (2018) Identifying selling points of Australia as a product: destination marketing thorugh the market segmentation approach, 상품학연구, 36(2), 23-31.
  • 박성준, 이희정 (2018) 중국소비자의 한국 재방문 유도를 위한 관광 및 유통 전략에 관한 연구: 모바일 사용의 조절효과를 중심으로, 유통경영학회지, 21(2), 5-14.
  • 박성준, 이희정 (2018) 한국의 사드배치 결정 전과 후 중국인의 한국에 대한 인식 변화 비교 연구 – 한국 관광업계 및 유통채널의 시사점을 중심으로-, 물류학회지, 28(1),11-24.
  • 이희정, 남솔아 (2017) Bringing the concept of ‘Psychic Distance’ in attracting Korea tourists to Australia, 한국과학예술포럼, 28, 243-254.
  • 하연희, 이희정* (2017) The Influence of Conformity Tendency on SNS User Experience, 문화산업연구, 17(1), 67-74
  • 박대근, 이희정* (2017) 빅데이터 분석을 통한 향후 중국시장 유통 및 관광전략에 관한 연구, 물류학회지, 27)2_, 105-115.
  • 이희정, 서세진, 서용건 (2017) 제주방문 외국인 단체관광객의 여행행태와 재방문의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 관광학연구 41(2), 203-220
  • 남솔아, 이희진 & 이희정* (2016) ‘Understanding the significance of cognitive and affective image in attracting tourists, 관광연구 30(10), 43-57.
  • 이희정, 김장현 & 배일현 (2016) 대학생의 여가생활과 삶의 질: 여가제약, 협상 노력 및 생활만족간의 관계, 상품학연구 34(5), 103-111.
  • 이희정 & 하연희* (2016) ‘The role of user characteristics in social media marketing – the case of professional service firms-, 물류학회지 26(4), 87~98.
  • 이희정, 배일현, 김장현* (2016) ‘여가생활 만족도가 자아존중감 및 만족에 미치는 영향: 경기지역 C 대학생을 중심으로’ 유통경영학회지, 19(3), 17~26.
  • 이희정 & 하연희 *(2016) ‘A Comparative Analysis of Korean and Chinese Consumers’ Evalutation for Medical Service’, 유통경영학회지, 19(2), 15~31.
  • 이희정 & 윤유식* (2016) ‘국내의 미용 및 건강검진 의료서비스 분야의 시장세분화를 통한 경쟁력 제고 방안’ 물류학회지, 26(1), 141-153.
  • 김은진, 이희정 & 윤유식* (2016) ‘문화이벤트 태도에 따른 삶의 질 연구’ 관광경영연구, 20(1), 47-67.
  • 이희정*(2015) ‘The role of motivation and constraints negotiation in festival participation comparison between non-participants and participants’ 고객만족경영연구, 17(4), 115-132.
  • 정현경 & 이희정* (2015) ‘중국소비자의 시각에서 본 의료기관 만족도에 미치는 영향 요인에 관한 연구’ 경영교육연구, 30(5), 117-141.
  • 김은진, 이희정 & 윤유식* (2015) ‘문화이벤트 참여태도에 따른 문화이벤트 만족도 및 충성도 -관여도 조절효과를 중심으로-‘ 한국과학예술포럼, 21, 1-13.
  • 이희정& 정현경* (2015) ‘중국인의 의료서비스 평가에 미치는 중요 영향 요인 분석: 한국 병원의 중국 진출을 위한 시사점을 중심으로’ 상품학연구, 33 (4), 1-11.
  • 이희정* & 배일현 (2015) ‘축제 참여 동기에 따른 시장세분화 연구: 집단별 축제 방문 제약요인 비교’ 상품학연구, 33 (2) 83-91.
  • 이희정*& Ryan Phipps (2014)“Understanding Constraints while choosing Korean food: From Westerners’ Perspectives” 문화산업연구, 14(1), 1~6.
  • 이희정 & 배일현* (2014)” A Study on introduction of psychic distance in tourism industry – focus on applicability to distribution industry” 유통경영학회지 (Korea Research Academy of Distribution and Management Review), 17(2), 71-72
  • 이희정* & 김주헌 (2014) “Understanding tourists’ perceived risks in the overseas holiday context” 고객만족경영연구, 16(3), 147-167.
  • 이희정 (2014) “A study on underlying dimensions of travel risks: a comparison of trips to Japan and China” 관광연구저널, 28(1), 97-110.
  • 이희정 외 6인 (2014) “6년제 약대 학제시스템 만족도에 영향을 미치는 요인분석 및 향후 전략” 한국임상약학회지, 24(4), 288-295.
  • 이희정* (2013). Understanding Festival Constraints from the Non-Visitors’ Perspectives, 관광연구저널 (Korea Journal of Tourism and Hospitality Research), 27(5), 365-380.
  • 이희정* (2012). Qualitative research on factors affecting tourists psychic distance towards a destination, 관광학연구 (Journal of Tourism Sciences), 36(10), 106-124.
  • 이희정*(2012). The Effect of Anxiety, Prior knowledge, and Self-development Motivation on Tourists’ Preference for Tour-guiding Service, 관광연구저널 (Korea Journal of Tourism and Hospitality Research), 26(2), 205-223.
  • 이희정* & 서용구 (2012). The Roles of Personality Congruence on City Brand Preferences, 관광연구저널 (Korea Journal of Tourism and Hospitality Research), 26(1), 93-109.
  • 이희정* & 서용구 (2011) Understanding and Measuring City Brand Personality (CPS) – In the context of South Korean Market-, International Journal of Tourism Sciences, 11(3), 1-20. .
  • 이희정* (2011) The Role of Destination-Self Image Congruity and Destination Images on Evaluation of Travel Experiences, 관광 레저연구 (Journal of Tourism and Leisure Research), 23(5), 351-368.
  • 이희정*, Hugh Wilkins and Y-S Lee (2011) Feeling ‘protected’ in mass organized group tours – A South Korean case- , International Journal of Tourism Sciences, 11(2), 131-159.

저서/역서/편서